רשמו לפניכם: בחירות 2013 ותרומת איברים

כולם בעד. אין מתנגדים. מעטים אף ינסו לקדם חקיקה בנושא. אחדים אינם סומכים על הרופאים. אחדים אינם מסכימים עם רגע קביעת המוות. אלה הן תוצאות הסקר אשר נערך בקרב המפלגות המתמודדות לכנסת ה-19.

המצב בשטח איננו פשוט. הוא איננו פשוט בכל מקום המתמודד עם תרומת איברים. אל מול ההצלחה של מספר מדינות אירופה, ספרד בראשן, נודדת ישראל אל המקומות הראשונים המפוקפקים כשהמדד הוא שיעור הסירובים לתרומת איברים.

זו המציאות המרה. היא הייתה כזו גם בשנת 2011 בה פגשתי בעצמי את הצער העצום המתלווה למצב זה. בשנתיים שחלפו מאז, המציאות טפחה על פני כולנו שוב, ויותר מפעם אחת. לא הרבה השתנה.

זה מה שהניע אותי לערוך סקר זה. לשאול, לקראת הבחירות – היכן ממקמים האנשים שעתידים לקבוע את חיינו, את תרומת האיברים? התשובות מיד.

שני דברים חשוב לציין טרם נגע בתשובות המפלגות. אחת, מה הייתה השאלה וכיצד היא נשאלה. תשובה: כדי להגיע לכל המפלגות, עבודתי על הסקר החלה מדפים כמו זה. התחלתי בלהציג את עצמי כבלוגר הכותב על תרומת איברים ושאלתי מיד מה תעשה הסיעה, אליה פניתי, בכל הקשור לתרומת איברים.

במידה והתקבלה תשובה, ביקשתי לדעת האם יש פעולות מתוכננות – בחקיקה, בועדות – שהסיעה תיכננה בנושא. אם לא חזרה תשובה, פניתי פעם נוספת, בדרך שונה מהקודמת. התשובות מעידות בעד עצמן. לכל מפלגה פניתי לפחות פעמיים, בדרכים שונות.

שתיים, כיצד לקרוא את התשובות? ובכן, הייתי רק רוצה להדגיש שאין לקרוא אותן כ"כן או לא". בבחירות לכנסת ה-17 לא מעט מפלגות מבקשות להתרכז בנושא מסוים. חשוב להבין זאת כאשר קוראים את התשובה שהתקבלה. רק, אולי, מהמפלגות הגדולות יש לצפות להצגת עמדה מסודרת בנושא בו, אולי, יצטרכו להכריע בזמן כהונתן.

דלגו ישירות למפלגה 'שלכם' או עברו בין המפלגות כדי להתרשם ממגוון הדיעות.

וגם, כאן זהו המקום להודות – לכל האנשים, חברי הכנסת, הדוברים, הצוותים ובעצם כולם – אשר הקדישו לי מזמנם/ן ואפשרו את הופעתו של פוסט זה.

 

יש עתיד:
מצע: באתר 'יש עתיד' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן) המתייחס לתרומת איברים במילים אלו: "עדיפות בהשתלות לחותמי כרטיס אד"י – מפלגת "יש עתיד" תפעל למתן קדימות לבוגרים (בני 18 ומעלה) בעלי כרטיס אד"י, בשעת הצורך, בתור הממתינים להשתלה ולהעלאת המודעות הציבורית על חשיבות תרומת האיברים."
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם שי מ-מטה 'יש עתיד', כדבריו: "מפלגת "יש עתיד" תומכת בתרומת איברים ותפעל למתן קדימות לבוגרים (בני 18 ומעלה) בעלי כרטיס אד"י, בשעת הצורך, בתור הממתינים להשתלה ולהעלאת המודעות הציבורית על חשיבות תרומת האיברים." והוסיף "כרגע לא נוכל להגיד לך מה אנחנו מתכננים בדיוק, אבל אני יכול להבטיח לך שנעשה הכול כדי לעלות את תופעת תרומת האיברים על סדר היום הציבורי, ולראייה ביום ההתרמה המיוחד הוחלפה התמונה של מפלגת "יש עתיד" בפייסבוק לתמונה בה הופיע כיתוב הקורא לכולם לחתום על כרטיס."

מפלגת מרצ:
מצע: באתר מפלגת 'מרצ' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן) המתייחס לתרומת איברים במילים אלו: "ביטול הגבלות מטעמי דת המקשות או המגבילות נתיחה שלאחר המוות והשתלות איברים להצלת חיי אדם. שינוי ברירת המחדל בתרומת איברים – באם אין התנגדות מראש של הנפטר או התנגדות של משפחתו הקרובה, ניתן יהיה לעשות שימוש באיבריו לצרכי השתלה."
תשובה: משיחתי באמצעות הפייסבוק, נמסר ממפלגת מרצ: "במצע מרצ אפשר למצוא את הסעיף הבא: ביטול הגבלות מטעמי דת המקשות או המגבילות נתיחה שלאחר המוות והשתלות איברים להצלת חיי אדם. שינוי ברירת המחדל בתרומת איברים – באם אין התנגדות מראש של הנפטר או התנגדות של משפחתו הקרובה, ניתן יהיה לעשות שימוש באיבריו לצרכי השתלה."

מורשת אבות:
מצע: בדף הפייסבוק של מפלגת 'מורשת אבות' מופיע מצע מפורט המתייחס גם לבריאות (כאן) המתייחס לתרומת איברים במילים אלו: "טו. נעשה רפורמה בביטוח הבריאות הממלכתי … בחינה מחודשת ומעמיקה להגדרות טיפול וקביעת מות אדם, פיקוח קשוח בתרומת איברים לצד ביצוע מהיר בעת מציאת התאמה …".
תשובה: מעבר לכך, לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עימה, בחרה מפלגת "מורשת אבות" שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

עוצמה לישראל:
מצע: באתר 'עוצמה לישראל' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם דר' מיכאל בן-ארי, אשר לדבריו: "אני מאוד מעוניין לעסוק בנושא. שוחחתי בעניין הרב שמואל אליהו לפני זמן מה יש עניין של פיקוח הלכתי. קביעת מוות וכו׳. יש לי חבר שיש לו ארגון בינלאומי לתרומות איברים, שמו רובי ברמן.אני מאוד מעוניין להיות שותף במצווה זו. איני צריך את זה לעניין הבחירות. זה לא השיקול של בוחרי. אולם אשמח לעמוד בקשר מיד אחרי הבחירות."

מפלגת חד"ש:
מצע: באתר מפלגת 'חד"ש' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם אמיתי מצוות הרשת של חד"ש, כדבריו: "חד"ש תומכת בתרומת אברים ותעשה כל שביכולתה לקדם את הנושא".

מפלגת דעם:
מצע: באתר מפלגת 'דעם' מופיע אשר אינו מתייחס לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם ניר נאדר, כדבריו "תרומת האיברים אינה מוזכרת במצע שלנו אך אנחנו בהחלט מכירים בה כדבר חשוב ולכן אם אין מדובר בסחר באיברים, אנחנו נצטרף לכל יוזמה שתשאף לקדם את תרומות האיברים".

מפלגת ש"ס:
מצע: באתר מפלגת ש"ס מופיע מצע מפורט המתיחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם אברהם קרויזר, אשר לדבריו "ההלכה מבדילה בין תרומות האיברים ממתים לבין תרומות האיברים מחיים. על פי ההלכה תרומות האיברים מחיים זה דבר מבורך. זהו דבר אשר גם קורה במגזר החרדי וש"ס והרב עובדיה מברכים על כך. תרומת איברים ממתים היא אסורה בהלכה מטעמים הלכתיים של הישארות הנפש והגוף כפקדון לקיומנו בעולם הזה. ככל שהדבר נוגע למוות מוחי (וזהו המצב בו נעשית תרומת האיברים של איברים מצילי חיים – הערה שלי), תנהג ש"ס בהתאם לפסיקתו של הרב עובדיה".

מפלגת כולנו חברים – נ נח:
מצע: באתר מפלגת 'כולנו חברים – נ נח' מופיע מצע מפורט, אשר אינו מתייחס בריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: בנוסף, נמסר מהמפלגה כי "כל התורה כולה בנויה על צדקה וחסד, בודאי שצריך להתעסק בעיקר בנושאים של תרומה ועזרה בגוף בנפש ובממון, בכפוף לתקנון של התורה כמובן. במידה ויש נושא שהוא נוגד את ההלכה, אנחנו לא נכפה את ההלכה וגם לא נקדם דבר שנוגד את ההלכה. אנחנו מאמינים ויודעים שלכל בעייה הלכתית יש פתרונות יצירתיים הרבה יותר טובים ומועילים שהם בדרך ההלכה." וגם "כמה שיותר לקדם עזרה לזולת, ככל הניתן. בפרט בפיקוח נפש".

מפלגת בל"ד:
מצע: אתר מפלגת 'בל"ד' כפי שמופיע באתר הכנסת (כאן) איננו זמין. לא מצאתי אזכורים למצע עכשווי שפורסם בדרך אחרת. אזכורים למצעים ישנים יותר שמצאתי (דוגמא, כאן) אינם מתייחסים לתרומת איברים.
תשובה: בנוסף, ממפלגת בל"ד נמסר כי "בל"ד מחויבת לנושא תרומות האיברים. ד"ר עזמי בשארה, מייסד בל"ד, הוא מושתל כלייה בעצמו. בזמן כהונתו בכנסת הוא היווה כתובת לארגוני המושתלים וקידם חקיקה בנושא. הוא התראיין רבות בתקשורת כדי לקדם השתלת איברים, תוך "ניצול" המקרה הפרטי שלו. בל"ד ממשיכה להוות כתובת לכל אוכלוסיה מוחלשת ומנוחשלת במדינה, כולל חולים במחלות שונות, תומכת בכל זכויות החולה ומתנגדת בתוקף להפרטת מערכת הבריאות."

מפלגת הירוקים:
מצע: באתר מפלגת 'הירוקים' קיים מצע מפורט המתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם דרור עזרא, כדבריו: "אנחנו נתמוך בכל מהלך הסברה שיעודד תרומת איברים, כמו כן נשקל בחיוב כל מהלך חקיקה שיעודד אזרחים לתרום איברים." וגם "כל הצעה שנקבל נשקול בכובד ראש, ונפעל בהתאם לתפיסת העולם שלנו".

מפלגת אור:
מצע: באתר מפלגת 'אור' מופיע מצע מפורט אשר אינו מתיחס לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם ירון ידן, כדבריו: "מפלגת אור סבורה שתרומת איברים מצילה אדם. והיות ובדיני נפשות עסקינן, אנו נפעל לחיוב תרומת איברים כמו שמחייבים אדם לסייע להצלת חיים. לדעתנו אין למשפחת המת הזכות למנוע זאת. היות וזו דעה מהפכנית , שכן החברה הישראלית מסורתית המונהגת מפחדים של גלגול נשמות. ועוד הבלים מעין אלו, נשקיע הרבה בהסברה וחינוך. נקודת המוצא שמדובר בחיי אדם."

מפלגת צדק חברתי:
מצע: באתר מפלגת 'צדק חברתי' מופיע מצע אשר מתיחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת 'צדק חברתי' כי: "אנחנו בהחלט נתמוך בתרומת איברים אך לא נחייב את הציבור בכך ונניח לכל אדם לשקול את העניין באופן אישי. אנו חושבים שעמותת אדי היא עמותה חשובה שפועלת לעידוד התרומות ולכן נדאג שעמותת אדי תוכל להמשיך בפעילותה החשובה זו."

מפלגת כוח להשפיע:
מצע: מצע מפלגת 'כוח להשפיע' מופיע כאן בדף הפייסבוק שלה.
תשובה: וגם, ממפלגת 'כוח להשפיע' נמסר הקישור הבא לסרטון של אמנון יצחק ב-YouTube (כאן) בו הוא נשאל האם תרומת איברים אסורה ומשיב ב-"לא כל האיברים, חלקם מותרים, חלקם לא. הבעיה באיברים שהם חיוניים מאוד היא שאנחנו לא סומכים על הרופאים שהם יוציאו אותם לאחר מיתה גמורה. לכן זה יכול להאיץ את מיתתו של אדם שעוד לא מת לחלוטין. לדוגמא, יש מקרים של אנשים שהם בקומה, אז הם אומרים שצריך לסיים את החיבור למכשירים, ומחתימים על תרומת איברים. מנתקים, ואז משתמשים עם כל האיברים שרק אפשר. אבל יש הרבה אנשים שקמו ממצב של קומה, אז זה לא נכון להאיץ במשפחה".

ברית עולם:
מצע: באתר 'ברית עולם' מופיע מצע המתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם עופר ליפשיץ, כדבריו "תודה על שהעלית סוגייה חשובה זו בפניי, אני אקדיש זמן ללמוד את הנושא מיד לאחר תום הבחירות" וגם "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא".

מפלגת כלכלה:
מצע: באתר מפלגת 'כלכלה' יש סרטון מצע המתייחס גם לבריאות (כאן).
תשובה: וגם, ממפלגת "כלכלה" נמסר "לי אישית יש כרטיס אדי:-) ואני מאמין מאוד במטרה שלכם ויקדם אותו ככל שאני יכול".

מפלגת עלה ירוק:
מצע: באתר מפלגת 'עלה ירוק' מופיע מצע מפורט אשר אינו מתייחס לבריאות (כאן).
תשובה: וגם, ממפלגת "עלה ירוק" נמסר כי "אנו מסכימים שהנושא חשוב ביותר. טרם התייחסנו אליו במצע ונצטרך ללמוד את הנושא לעומק ולהציע פתרונות. נשמח לשתף פעולה בתהליך זה".

ישאל ביתנו:
מצע: באתר 'ישראל ביתנו' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: היה לי הכבוד לשוחח עם דוברה של המפלגה, אשר היה מעוניין לרשום תשובה מפורשת לשאלתי. כאשר תתקבל תשובה זו, אשמח לעדכן אותה כאן.

 

מנקודה זו ואילך, בחרתי להביא מפלגות אשר מהן לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עמן, בחרו מפלגות אלה שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

הבית היהודי:
מצע: באתר מפלגת 'הבית היהודי' מופיע מצע מפורט אשר אינו מתיחס לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת קדימה:
מצע: בדף הפייסבוק של מפלגת 'קדימה' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת התנועה:
מצע: באתר 'התנועה' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת העבודה:
מצע: באתרה של שלי יחימוביץ', מופיע מצע מפורט, אשר מתיחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת ארץחדשה:
מצע: באתר מפלגת 'ארץחדשה' מופיע מצע מפורט, אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

יהדות התורה:
מצע: למפלגת 'יהדות התורה' אין אתר אינטרנט עם מצע מפורט. לא מצאתי אזכור למצע שפורסם בדרך אחרת.
תשובה: מעבר לכך, לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עימה, בחרה מפלגת "יהדות התורה" שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת. יתכן וניתן ללמוד על עמדתו של כבוד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מהמכתב שהפנה לרופאים בכירים בארץ (פורסם כאן) בו רשם כי תרומת איברים אפשרית רק אחרי שהלב נדם (דהיינו, רגע המוות הלבבי). דעה זו עומדת בסתירה לדעת הרבנות הראשית לישראל ולחוק המוות המוחי-נשימתי. הן הרבנים הראשיים לישראן והן החוק, הכירו ברגע המוות המוחי כרגע המוות.

רע"מ-תע"ל:
מצע: באתר רע"מ-תע"ל קיים חלק המוקדש לבחירות 2013 – انتخابات 2013 – אך מצאתי בו רק מאמרים ולא את מצע המפלגה.

התקווה לשינוי:
מצע: באתר מפלגת 'התקווה לשינוי' קיים מצא מפורט (כאן) אשר אינו מתייחס בריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת הישראלים:
מצע: באתר מפלגת 'הישראלים' קיים מצא מפורט אשר אינו מתייחס לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

אחים אנחנו:
מצע: באתר מפלגת 'אחים אנחנו' מופיע מצא מפורט המתאייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה..

עם שלם:
מצע: באתר מפלגת 'עם שלם' מופיע מצע מפורט אשר אינו מתייחס לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

חיים בכבוד:
מצע: בעמוד הפייסבוק של מפלגת 'חיים בכבוד' מופיע מצע מפורט אשר מתיחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת הפיראטים:
מצע: באתר מפלגת 'הפיראטים' מופיע מצע מפורט אשר מתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת דור:
מצע: באתר מפלגת 'דור' קיים מצע המתייחס גם לבריאות (כאן).

מפלגת ליכוד:
מצע: באתר מפלגת הליכוד אין מצע. כך גם באתר המפלגה המאוחדת הליכוד-ישראל ביתנו.

מפלגה מתקדמת ליברלית דמוקרטית (לידר):
לא נמצאה דרך ליצור קשר

פורסם בקטגוריה תרומת איברים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות על רשמו לפניכם: בחירות 2013 ותרומת איברים

  1. פינגבאק: ורטיגו | כל צבעי הורדים

  2. פינגבאק: רשמו לפניכם: בחירות 2015 ותרומת איברים | כל צבעי הורדים

  3. פינגבאק: סיכום 2013: כך זה נדרש מכל אדם | כל צבעי הורדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.