רשמו לפניכם: בחירות 2015 ותרומת איברים

רשמו לפניכם –

רק למיעוט מבין המפלגות המתמודדות על קולותינו השנה, יש דעה מגובשת בנושא חשוב זה של תורמת איברים. מי אלה? מיד.

את תשובות המפלגות נסקור כבר בשורות הבאות. נציין רק שככל הנראה, לדעתן של מפלגות רבות נוספות – מצבם של אנשים הממתינים לתרומה אשר תציל את חייהם/ן, מעולם לא היה טוב יותר. בפשטות, זו הפעם השניה בה אני עורך סקר זה לקראת הבחירות. השוו זאת לסקר קודם, זה שנערך ב-2013 – כאן.

במציאות בה השכול מבקר בעשרות בתים בישראל בכל שנה, יש הרבה מה לעשות, הרבה מאוד. הרבה מאוד כדי להעיר מחדש את אור התקווה בליבם ובליבן של מאות ואלפי האנשים בישראל אשר חייהם/ן נמצאים על סף התהום. אמונות פוליטיות, דיעות אישיות – אינן רלוונטיות עבור השכול. דלתה של כל משפחה בישראל פתוחה לפניו ואיש אינו חסין בפני העצב.

בכל שנה מבקר השכול וקצביו בבתיתם של יהודים, ערבים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, ימנים, שמאלנים, אתאיסטים, ילדים, נשים, גברים, אבות ואמהות – אף אחד אינו חסין בפני החושך.

זו מציאות שיש לשנות. נדרש לשנות. ישראל צועדת הרחק מאחור כל הקשור לתרומות איברים. בכל שנה מתים עוד ועוד נשים, גברים וילדים שאת מותם/ן היה ניתן למנוע. עוד ועוד משפחות מוצאות את עצמן אל מול חור באדמה וחור במקום שבו היה לב קודם. זו המציאות אשר הביאה אותי לכתוב על תרומת איברים. זו המציאות בה אינני מבין את אלה שחושבים שאם אינם עונים – זה יחלוף.

גם השנה פניתי אל המפלגות השונות. את רשימת המפלגות לקחתי מכאן ומכאן. לכל מפלגה פניתי לכל הפחות פעם אחת. אל אלה שלא ענו בפעם הראשונה, פניתי פעם נוספת. השתדלתי לפנות בדרכים שונות במידת האפשר.

חלק מהמפלגות השיבו תשובה ממשית, אותה נפרסם. חלק לא. חלק מהמפלגות פרסמו מצע בו התייחסות ממשית לתרומת איברים, אותה נפרסם. חלק לא.

נקודה נוספת אליה יש לתת את הדעת היא כיצד לקרוא את התשובות. המלצתי היא לא לקרוא אותן כ-כן או לא. לפעמים, מאחורי תשובה מסתתרת מטרה בלתי ניתנת להשגה במציאות הישראלית. לפעמים, שתיקה עלולה להתגלות כהזמנה לדברים שישנו את המציאות מקצה לקצה. שיקול הדעת חשוב גם מכיוון שזוהי הפעם השנייה בה אני עורך סקר זה (מה חושבים/ות נבחרינו על תרומת איברים, טרם הבחירות). תבקרו גם בסקר הקודם, תראו גם מה אמרה המפלגה אז ועתה חישבו, מה הגשימה ועל מה ויתרה?

אך מעבר לכל, חשבו על הקול אותו עתידים אתם לתת למפלגה כלשהי, כבר בימים הבאים. חשבו על האנשים היקרים לכם שאינם, עקב מצב תרומת האיברים בארץ. חשבו על כל אלה שמתפללים תפילה חרישית לזכות בחייהם. חשבו על השכול אותו היה ניתן למנוע. בעצם, היה חובה למנוע. כל מה שאני מבקש, זה שתרומת האיברים תיכלל בשאלות החשובות, להם את ואתה מקווים לקבל תשובות – כאשר משיטים את היד לבחור פתק, בקלפי.

דלגו מיד אל המפלגה המעניינת אתכם או סקרו את מגוון הדיעות הקיימות בין מפלגות ישראל.

זהו גם המקום להודות לחברי הכנסת, הדוברים, הצוותים, העוזרים הפרלמנטריים וכל בן אדם ובת אדם שהקדישו מזמנם/ן, השיבו לפשאלותיי ובכך אפשרו את פרסומו של סקר זה.

 

המחנה הציוני:
מצע: באתר "המחנה הציוני" קיים מצע מפורט המתייחס גם לבריאות (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "המחנה הציוני" כי: "אין התייחסות רשמית במצע לנושא מכיוון שהדבר לא צריך להפוך למדיניות, אלא להישאר לבחירתם החופשית של האזרחים על פי אמונתם ורצונם."

יש עתיד:
מצע: באתר מפלגת "יש עתיד" קיים מצע מפורט (כאן) המתייחס לתרומת איברים במילים אלו: "עידוד תרומות איברים – בהתאם למסקנות "ועדת בן יהודה" 'יש עתיד' תפעל להגברת המודעות לתרומת איברים, בין השאר, בחינוך והרצאות, שאלוני גיוס ורישיון נהיגה וקידום יום השתלות לאומי."
תשובה: מעבר לכך, לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עימה, בחרה מפלגת "יש עתיד" שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

הבית היהודי:
מצע: באתר מפלגת "הבית היהודי" קיים מצע מפורט (כאן) ורשימת 'תוכניות לעתיד' (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד בשני אלה.
תשובה: צוות הפייסבוק של מפלגת "הבית היהודי" הביע הערכה לפעילותי בתחום זה של תרומת איברים. התשובה המלאה הייתה צריכה להתקבל מדובר המפלגה. תשובה זו טרם התקבלה. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

מרצ:
מצע: באתר מפלגת "מרצ" קיים מצע מפורט (כאן) המתייחס לתרומת איברים במילים אלה: "ביטול הגבלות מטעמי דת המקשות או המגבילות נתיחה שלאחר המוות והשתלות איברים להצלת חיי אדם."
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "מרצ" כי: "מרצ תפעל לביטול הגבלות מטעמי דת המקשות או המגבילות נתיחה שלאחר המוות והשתלות איברים להצלת חיי אדם בכל הכלים הפרלמנטריים שיעמדו לראשותה."

עלה ירוק:
מצע: באתר מפלגת "עלה ירוק" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "עלה ירוק" כי: "נכון לרגע זה הצעד הנכון בהקשר זה הוא שינוי ברירת המחדל, דהיינו: לקבוע שאבריו של כל אדם ייתרמו, אלא יחתום על בקשה אחרת.

ההיגיון מאחורי עמדה זו היא שמירה על זכות הבחירה, אך במקביל – יש להקל על האזרחים לקבל החלטות נכונות. ברור שהצלת חיים אחרי המוות היא 100% מעשה טוב ולפיכך יש להניח שרוב מוחלט מהאזרחים מסכים לכך. מכאן שההקלה היא בברירת מחדל שאתה כן תורם את האיברים יצוין כי עמדה זו תואמת אף את ההלכה היהודית וניתן להתאים עמדה לחרדים."

מפלגת אור:
מצע: באתר מפלגת "אור" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "אור" כי: "מפלגת אור סבורה שתרומת איברים היא הצלת נפשות ופיקוח נפש. לכן, כמו כל חוק המחייב את האזרחים להצלת בני אדם, גם תרומת איברים תהיה חובה ללא שיקול דעת והסכמה של המשפחה."

מפלגת הפירטים:
מצע: באתר מפלגת "הפירטים" קיים מצע (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "הפירטים" כי: "נושא תרומת וקצירת איברים אכן חשוב וזקוק להסדרה, למרבה הצער חוסר ההסדרה גורם לכך שרופאים המעוניינים להציל חיים עוברים על החוק בביצועם ניתוחים בחו"ל, מה שגם נותן פתח לשיתוף פעולה עם קוצרי ומוכרי איברים, ואלו ברובם מתוך מצוקה ומבלי שידעו את הסיכונים הכרוכים בכך, והדבר הורס את חייהם. למפלגת הפיראטים אין הצעה לפתרון הנושא, וככל נושא שיעלה האפשרויות יובאו להצבעה אינטרנטית ויוכרעו על-ידי מומחים ונציגים."

מורשת אבות:
מצע: באתר מפלגת "מורשת אבות" (הרצה לכנסת ה-20 תחת השם "מנהיגות חברתית") לא מצאתי מצע. באתר המפלגה תוכלו לצפות כאן.
תשובה: וגם, נמסר ממפלגת "מורשת אבות" כי: "חד משמעית , איננו עוסקים בנושא. תודה.".

 

מנקודה זו ואילך, בחרתי להביא מפלגות אשר מהן לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עמן, בחרו מפלגות אלה שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

ליכוד:
מצע: למפלגת "ליכוד" אתר מסודר. לא מצאתי בו או בכל מקום אחר מצע מסודר של המפלגה.
תשובה: מעבר לכך, לא נמסרה תשובה. מהסיבות השמורות עמה, בחרה מפלגת "הליכוד" שלא לענות. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת.

ש"ס:
מצע: התקשיתי למצוא את מצעה העדכני של מפלגת ש"ס ברחבי הרשת. אתר המפלגה (shas.org.il) מעביר את הפונים לכתובת זו אל עמוד הפייסבוק הנקרא "אריה מכלוף דרעי Arye Machlouf Dery" וכך גם רבים מהחיפושים ברחבי האינטרנט. נראה כי אין מצע מוסדר וברור המפורסם בעמוד פייסבוק זה. בהקשר זה, ראוי להזכיר את תמיכתו של הרב עובדיה יוסף בחוק המסדיר את תומת האיברים (חוק מוות מוחי-נשימתי)! כאשר הצביע הכנסת על חוק זה, בשנת 2008, הצביעו חברי הכנסת של המפלגה בעד החוק באישורו ובהוראותו של הרב עובדיה יוסף ז"ל.

ישראל ביתנו:
מצע: באתר מפלגת "ישראל ביתנו" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

הרשימה המשותפת:
מצע: מצעה של מפלגת "הרשימה המשותפת" (כאן) נמצא באתרה של מפלגת חד"ש, הכולל גם את מצעה של מפלגת חד"ש (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצעים אלה.

יהדות התורה:
מצע: למפלגת 'יהדות התורה' אין אתר אינטרנט עם מצע מפורט. לא מצאתי אזכור למצע שפורסם בדרך אחרת.
תשובה: מעבר לכך, לא התקבלה תשובה. מהסיבות השמורות עימה, בחרה מפלגת "יהדות התורה" שלא להגיב. אציין, כי אשמח לקבל תשובה ולרשום אותה כאן, בכל עת. יתכן וניתן ללמוד על עמדתו של העומד בראש הרשימה, יעקב ליצמן, מהמכתב שהפנה לרופאים בכירים בארץ (פורסם כאן) בו רשם כי תרומת איברים אפשרית רק אחרי שהלב נדם (דהיינו, רגע המוות הלבבי). דעה זו עומדת בסתירה לדעת הרבנות הראשית לישראל ולחוק המסדיר את תרומת האיברים בישראל (חוק המוות המוחי-נשימתי), אשר החוק והרבנים הראשיים לישראל, הכירו ברגע המוות המוחי כרגע המוות.

יחד – העם איתנו:
מצע: באתר מפלגת "יחד – העם איתנו" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

כולנו:
מצע: באתר מפלגת "כולנו" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת הירוקים:
מצע: באתר מפלגת "הירוקים" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

כולנו חברים נ נח:
מצע: באתר מפלגת "כולנו חברים נ נח" קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

מפלגת כלכלה:
מצע: באתר "מפלגת כלכלה " לא מצאתי מצע עדכני לשנת 2015. באתר המפלגה (כאן) קיימות ידיעות המתייחסות למערכות בחירות קודמות. על כן, לא ניתן לדעת בודאות את עמדתה של המפלגה אודות תרומת איברים בבחירות אלה.

ובזכותן – חרדיות עושות שינוי:
מצע: לא מצאתי אתר אינטרנט של מפלגת "ובזכותן – חרדיות עושות שינוי" וכן, לא מצאתי מצע מפורט שפורסם בדרך אחרת. על כן, לא ניתן לדעת בודאות את עמדתה של המפלגה אודות תרומת איברים בבחירות אלה.

התקווה לשינוי:
מצע: לא מצאתי אתר אינטרנט של מפלגת "התקווה לשינוי" וכן, לא מצאתי מצע מפורט שפורסם בדרך אחרת. על כן, לא ניתן לדעת בודאות את עמדתה של המפלגה אודות תרומת איברים בבחירות אלה.

שכירות בכבוד:
מצע: זוהי רשימה לכנסת של מפלגת חיים בכבוד והמפלגה הישירה. באתר הרשימה קיים מצע מפורט (כאן). אין התייחסות לתרומת איברים כסעיף נפרד במצע זה.

 

הרשימה הערבית:
לא נמצאה דרך ליצור קשר.

מפלגת ברית עולם
לא נמצאה דרך ליצור קשר.

מפלגת פרח
לא נמצאה דרך ליצור קשר.

פורסם בקטגוריה תרומת איברים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.