מרבית תושבי Wales בבריטניה רוצים להציל חיים

בהתיעצות עם אזרחיה שקיימה ממשלת Wales, נמצא שמרבית האנשים תומכים בשינוי השיטה הקיימת, לשיטה לפיה כלל האנשים יחשבו לתורמים למעט אלה שהצהירו על כך.

Opt-out organ donation supported in public consultation

בהתיעצות עם אזרחים שביצעה ממשלת Wales נמצא ש-52% מהמשיבים צידדו בשינוי השיטה ורק 39% היו נגד. ב-Wales, בה כל שבוע נפטר אדם לאחר שלא היה עוד בכוחו לחיות עד להשתלה המיוחלת, מעוניינת הממשלה להחליף את השיטה הקיימת.

כידוע, קיימות שתי גישות עקרוניות לתרומת העיברים. האחת היא Opt-In המכונה "הסכמה מדעת" והשניה היא Opt-Out המכונה "הנחת הסכמה". בשיטה הראשונה, רק אלה שמעוניינים שאיבריהם יתרמו להציל חיים חייבים להצהיר על כך ורק הם ברוב המקרים יהוו את מעגל התורמים. בשיטה השניה, Opt-Out כלל האנשים נחשבים לתורמים ומי שלא מעוניין בכך יכול להצהיר על כך ולצאת ממעגל התורמים. כאן, זהו המקום לציין שאני באופן אישי לא רואה שום הבדל מעשי בין השיטות, בשתי השיטות כל מי שמעוניין לתרום איברים יכול לעשות זאת ומי שלא מעוניין לתרום איברים גם יכול לעשות זאת.

מימד נוסף שבדרך כלל מצטרף לשיטה הוא הרכות שבה (הדברים נעשים). הכוונה היא ליכולתה של המשפחה לשנות את החלטתו של אדם, והיא קיימת בשתי הגישות. מבחינים בין שיטה רכה, בה למשפחה יש את מלוא החופש לשנות את החלטתו של אדם לשיטה קשה, בה למשפחה אין כל אפשרות לשנות את החלטתו של אדם.

כאן זהו אולי המקום לציין מה השיטה שאני מאמין בה, לשם ההגינות. אני בעד הנחת הסכמה (Opt-Out) רכה. למה? כיוון שגם במדינה שלנו, כמעט כמו בכל מקום אחר בעולם, עשרות אחוזים מכל הנשאלים בכל הזדמנות שהיא מצהירים על רצונם להציל חיים, המספר צונח לאנשים בודדים ככל שהדבר נוגע לחתימה ממשית על כרטיס אדי או תרומה. למה הכרטיס חשוב? כיוון שאני מאמין שכאשר המשפחה נשאלת, בשעה קשה בה מכת האובדן נראית קשה מתמיד, הידיעה על כך שהאדם ביקש להציל אחרים, מקלה במעט על ההחלטה. לרוב, כאשר האנשים נשאלים לסיבה לפערים, קשה למצוא תשובה מוצקה שמונעת מהם לקבל החלטה חשובה זו. לדעתי הסיבה תמונה בכך שהדבר בדרך כלל איננו נוגע באופן אישי לנשאלים. אני יודע, תשאלו כל מי שפועל באופן אקטיבי לקדם את תרומת האיברים כיום – אני מהמר ש-99% מהם חוו את המחסור הטראומטי על בשרם. להקל על הצטרפותם של תורמים חדשים לצד אפשרות קלה ליציאה עבור מי שאינם רוצים בכך – זו הסיבה מדוע אני בעד.

ממשלת Wales צפויה להגיש בסביבת יוני את הצעת החוק לכניסתה של המדיניות החדשה לתוקף. "הדיון בתרומת איברים מעורר רגשות עזים ולאנשים רבים יש דעה מגובשת בנושא" – אומרת שרת הבריאות Lesley Griffiths. "ממשלת Wales נחושה להציג תרבות חדשה של תרומת איברים המתבססת על הנחת הסכמה" – היא אומרת – "תרבות זו יכולה להעלות ב-25% את תרומות האיברים" – היא הוסיפה.

פורסם בקטגוריה תרומת איברים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.