יד ביד

לפעמים, כדי להגשים חלום יש לשלב ידיים עם אנשים נוספים אשר חלומם זהה לשלנו.

וכך עשו התאומות, אנה ואיזבל סנטזל. הספר אותו כתבו על חייהן, ריגש ונגע בליבם של מיליוני אנשים מסביב לעולם כולו, מספר כיצד נולדו וגדלו עם CF וכיצד היה זה לגדול כאשר זה לא תמיד קל, לנשום. כיצד זה לגדל כאשר כל נשימה של הילדות שלך, זו נשימה אחת פחות. הקוראים חווים יחד עם התאומות את הלבטים ואת הניצחונות הקטנים על המחלה. קטנים כגדולים. והיה זה הניצחון החשוב מכולם, אשר אחריו נכתב הספר ועל בסיס הספר נוצר הסרט, אשר שמו – כשם הספר, The Power of Two – זוכה מקום ראשון בפסטיבל הסרטים של סאן דייגו (2011), מקום ראשון בפסטיבל הסרטים של קליפורניה (2011), מקום ראשון בפסטיבל הסרטים פארגו (2012), מקום ראשון בפסטיבל בפורט מאיירס (2012), זוכה בחירת הקהל בפסטיבל הסרטים בפורט לורידייל (2011) ועוד מקומות ראשונים ופרסי הוקרה רבים.

The Power of Two, כוחן של ה-2 – של 2 התאומות אשר נלחמו לנשום כל חייהן ושל 2 משפחות אשר ברגע מר מאוד בחייהן, כאשר האובדן חוצה את הלב ואת החיים ל-2, בחרו באור ולא בחשכה ובחרו להעניק חיים, החלטה אשר בזכותה התרחשה תרומת איברים אשר הצילה את חייהן של 2 התאומות והעניקה משמעות חדשה למודעות לתרומת איברים ולמודעות למחלת ה-CF. התאומות, אנה ואיזבל סנטזל הפכו לשגרירות של החמלה שהצילה את חייהן וחיי אנשים נוספים, ספרן, סירטן והפעילות הרבה בה לקחו חלק נגעו באנשים רבים משני עברי האוקיינוס והעלו את המודעות לתרומת איברים ולמחלת ה-CF צעדים רבים וחשובים מעלה.

לפני ימים ספורים, נפטרה אנה סטנזל ממחלת הסרטן. גופה לא יכל יותר למחלה ולטיפולים אשר התהלכו על החבל הדק שבין מחלת הסרטן בה לקתה לבין המערכת החיסונית ותרומת האיברים לה זכתה. גופה אולי איננו איתנו עוד, אך רוחה ומשאלתה איתנו יותר מתמיד. עוד יבוא יום ויהיה עולם בו לא תהיה המילה – סיסטיק פיברוזיס.

The Power of Two

יהי זכרה ברוך.

(מקור התמונה – www.cffamilyconnection.org)

לפעמים, יש לשלב ידיים כדי לעמוד בפני משהו גדול יותר מאיתנו.

ברור כי היה משהו מיוחד בתאומות אשר הצליח לגעת בכל כך הרבה אנשים ולקרב לבבות אל החמלה החבויה בתוך כל אחד/ת מאיתנו. התאומות סטנזל נולדו על מפגש בין תרבויות – בין התרבות אמריקאית, שם נולדו ובין התרבות עתיקת הימים של יפן, משם משפחתן.

ואת פעילותן שילבו התאומות משני עברי האוקיינוס.

החברה בארה"ב בדומה לישראל נלחמת בימים אלה על המודעות לתרומת איברים, לסיסטיק פיברוזיס ולשאר המחלות מסכנות החיים. זוהי חברה פתוחה המנהלת דיון נוקב אך ערכי כדי להציל חיים אשר יש, ללא ספק, להציל. ועל אף שהשיטה המקובלת בארה"ב הנה Op-In (הסכמה מדעת) הזהה לזו הנהוגה כאן, בישראל – צועדת ארה"ב בראש, היא מבין 3 המדינות בעולם בהן השיעור הרב ביותר מסכים להציל חיים (ראו לשם דוגמא, כאן).

דיונים רבים אשר עליהם כתבתי כאן בבלוג ודיונים נוספים אשר אני עוקב אחריהם ברשת האינטרנט, מקורם בארה"ב. אנשים רבים בחברה פתוחה זו מבינים כי אולי אף אחד לא יחייב אותם להציל חיים, אך זו זכותם (ולעיתים, אף חובתם המוסרית) להושיט יד ולהציל חיים, כאשר האפשרות נקרתה בדרכם.

אך, למרבה הפלא, על אף היותה של יפן מהמדינות המתקדמות ביותר מדעית וטכנולוגית, מונעות בה אמונות קדומות את תרומת איברים והאנשים שחייהם יכולים להינצל רק הודות למתנת החיים ומשפחתם, מביטים בעצב על ארצם מזדנבת הרחק, הרחק – הרחק מאוד מהעולם המודרני בכל הקשור לתרומת איברים. אלפים רבים שילמו על כך בחייהם. חיים שהיה ניתן להציל.

מספר התורמים לאחר מוותר מוחי – התורמים אשר מצילים חיים – עומד ביפן על בדידים.

ובכך הצטרפה יפן למועדון המפוקפק בו ניתן לראות אנשים העומדים ברחוב ומתחננים לעזרה מהעוברים ושבים כדי לאסוף קצת כסף לשם ניתוח השתלה מחוץ לגבולות יפן. מיותר לציין שכלל המדינות מקצות מספר תרומות מועט ביותר לכלל האנשים אשר אינם מאזרחי המדינה וכך נמצאים האנשים הזקוקים להשתלה ומשפחתם ביפן במלכוד כפול.

PowerOfTwo_ProductionStill_56 web90

למעשה, על אף היותה של התמונה שמעל לקוחה מ-Flickr (אתר אינטרנט לשיתוף תמונות), במקור לקוחה התמונה מאתר הסרט – The Power of Two והייתי ממליץ לכולם/ן להיכנס ללינק ולבקר באתר (וגם הקישור שלעיל מצביע לתוך האתר על החלק המסביר על תרומות איברים, ניתן בו גם להתרשם קצת ממצב תרומות האיברים בארה"ב ויפן).

אין זה מפתיע גם שכאשר חיפשתי בגוגל תמונה על תרומת איברים ביפן, הופיעו בין התמונות התאומות סטנזל ויותר מפעם אחת.

למעשה, הלבבות בהן נגעו אנה ואיזבל ימשיכו לפעום ועתה, עם מותה של אחת מהאחיות יעבור המסר בחוזקה יותר מאי פעם. בכל רחבי העולם, גם בישראל, קמים האנשים ויוצרים שרשרת אנושית, יד ביד כדי להגיד: די! די למוות מיותר אותו היה ניתן לעצור, די לקטילת החיים אותם ניתן היה להציל, די לראות את ההורים בוכים על קברי ילדים, די ומספיק – הגיע העת למודעות לתרומת איברים, למודעות גם לסיסטיק פיברוזיס.

פעם, במהלך שירותי הצבאי, במהלך נסיעה, אמר אחד מאנשי הקבע שלמד משהו מעניין – יד משמעותה בגימטרייה היא 14, ומשמעותה של המילה כח בגימטרייה היא 28. זה מעניין הוא ציין כי יד ביד היא כח ולמעשה לפי גימטרייה זה שווה לכח. אחד מהאנשים הנוספים שהיה ברכב ציין שזה לא תמיד כך ואם ניתן לו טיפה זמן הוא ימצא מצב בו יד ביד איננה כח. עד היום אני מחכה לתשובה.

ובנימה אישית יותר, על אך שאני יודע שהיא לעולם לא תקרא שורות אלה, תרשו לי לשלוח מילות נחמה כנים ביותר למשפחתה, לאחותה התאומה ולכל האנשים בכל העולם בהם היא יחד עם אחותה – בדרך בה סיפרו את סיפור חייהן המרגש – הצליחו לגעת בלב, שם במקום אליו שום מילה לא חודרת.

יהיה זכרה ברוך.

The National Donor Memorial

Anabel Stenzel and Doni Bell, both organ recipients of James Dorn, at the National Donor Memorial in Richmond, Virginia. Screen shot from "The Power of Two" (www.ThePowerOfTwoMovie.com). Copyright, Twin Triumph Productions, LLC.

פורסם בקטגוריה אובדן, סיסטיק פיברוזיס. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.