דיון מעניין: Organ donation

בשיטותיי ברשת האינטרנט, נתקלתי בדיון המעניין הבא – Organ Donation.

עברו עליו, זה רצוי מאוד. כל אחד מאיתנו יוכל למצוא כמה זוויות מבט חדשות. דיון איכותי שקל להנות ממנו.

אך כאן הייתי רוצה להדגיש משהו משלי. משהו שאני רואה בהמון דיונים ברשת האינטרנט ומחוצה לה. משהו שחוזר בכל פעם שעולה הדיון בהנחת הסכמה (Opt Out).

כידוע, קיימות 2 גישות עקרוניות לתרומת איברים. אחת הקרויה הסכמה מדעת (Opt-In) מהווה שיטה לפיה רק מי שהצהיר על רצונו בחייו נחשב תורם. השיטה השניה היא הנחת הסכמה (Opt-Out) לפיה כלל האנשים נחשבים תורמים פוטנציאליים למעט אלה שהצהירו אחרת.

קיימת חלוקה פנימית עקרונית ב-2 השיטות. כל אחת נחלקת ל"קשה" ו"רכה". מידת הרוך או הקושי היא מידת ההשפעה שיש להחלטת המשפחה על תהליך התרומה. בשיטה "רכה" יכולה המשפחה לשנות כל החלטה של אדם והיא מהווה גורם שמתיעצים אתו. בשיטה "קשה", אין למשפחה השפעה.

הטיעון שחוזר ועולה כמעט בכל פעם כאשר מושמעת שאלת ה-Opt-Out (הנחת הסכמה) היא התנגדות לבעלות הממסד על גופם של האנשים. הרי, אם כל אחד וכל אחת נחשבים תורמים לאחר מותם, גופם אינו שייך להם אלא לממסד המתנהל לפי ראות עיניו (ולא בהכרח לפי רצונותיו של הנפטר או משפחתו האבלה). הנתגדות לממסד, זכויות וחובות שונות והשקפה דתית הן טענות נפוצות כנגד החלת שיטה זו. התנגדות נפוצה אחרת היא החשש מטעות. החשש משיוכו של אדם למחנה השונה ממה שהתכוון במקור עקב טעות ביורוקרטית או אחרת, במילים אחרות. כל אלה נשמעים לכאורה כטענות לגיטימיות.

אבל זהו בדיוק המקום שבו הטעות מונחת.

כל המנהלים דיונים אלה, מנהלים אותם כאילו השיטה ה"קשה" היא היחידה האפשרית. למעשה, כל אחת מהבעיות האלה נעלמת בשיטה ה"רכה", כאשר המשפחה נשאלת. וזה פשוט כל כך ובסיסי כל כך עד שלא ברור לי כיצד זה חומק מעיניהם של לא מעט אנשים. בואו ננהל דיונים מתוך ידיעה והכרת החומר ולא מתוך הכרות שטחית והנחות.

עוד נקודה שהייתי רוצה להביא לתשומת לבכם הוא טיעון נגד שמביאים לרוב כדוגמא לדרך בה ניתן לשפר את השיטה הקיימת (הסכמה מדעת). הגברת המודעות.

הגברת המודעות מוזכרת לעיתים כפתרון קסם על ידי לא מעט מאלה שמתנגדים למעבר לשיטת Opt-Out אך מסכימים שיש לשפר במידה ניכרת את השיטה הנוכחית ושיש לאן (דווקא כאן יש לא מעט הסכמה לרוב – קיים פער ניכר בין אלה שהצהירו שאין להם כל דבר נגד תרומת איברים או שהם אפילו בעד לבין מספרם של אלה שממש חתמו). עם הסברה נכונה, אפשר לסגור את הפער, היא טענה שמושמעת לעיתים קרובות (או, למה לא צריך Opt-Out).

להסברה יש גבול ובמהלך קריאת הדיון הזה, עלתה בראשי המחשבה כיצד להמחיש זאת: ההשמנה (משקל עודף) והחוסר בהתעמלות היא בעיה מוכרת בכל העולם המערבי. אנחנו פשוט מוצפים בהסברה. כל ערוץ טלוויזיה שמכבד את עצמו, מציע לנו התעמלות בוקר. מוצרים בריאים מציפים את מדפי המרכולים. סימונים תזונתיים כבר מזמן מופיעים על כל המוצרים וכמות חדרי הכושר והאפליקציות לחיים בריאים יותר עוברת לעיתים את כמות הקלוריות הנצרכת לעיתים במקדונלדס השכונתי.

תביטו סביב ותחליטו לבד עד היכן ההסברה עובדת.

פורסם בקטגוריה תרומת איברים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות על דיון מעניין: Organ donation

  1. פינגבאק: מה יודעים ב-Illinois שלא יודעים אצלנו? | כל צבעי הורדים

  2. פינגבאק: ויילס: הצעת חוק למעבר ל-Opt-Out | כל צבעי הורדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.