ויילס: הצעת חוק למעבר ל-Opt-Out

ממשלת ויילס הניחה הצעת חוק אשר, במידה ותעבור, תשנה את שיטת תרומת האיברים בחלקה זו של הממלכה המאוחדת לשיטת הנחת ההסכמה, לפיה כל מי שלא הכריז בחייו על התנגדות ייחשב לתורם ואיבריו ייתרמו. למשפחה תהיה היכולת להטיל וטו, אם כי לא מעוגנת בחוק.

במידה ותתקבל, צפויה הצעה זו להפוך לחוק אשר את יישמו אפשר יהיה להתחיל כבר במהלך 2015.

BBC News: Organ donation: Opt-out bill is published in Wales

ממשלת ווילס הניחה ביום 18.7 הצעת חוק לפתחו של הפרלמנט המקומי לפיה כל אדם אשר מלאו לו 18 שנים יחשב לתורם איברים ואיבריו יילקחו להשתלה. לכל אדם תינתן גם האפשרות להצהיר שברצונו לתרום איברים ולהירשם באופן רשמי כתורם או לסרב ולהירשם במאגר מתאים. בכל עת יהיה אדם רשאי לשנות את דעתו.

מעניין לציין כי לפי הצעה זו לא ניתן למשפחה מעמד רשמי בתהליך ההחלטה, אם כי לדברי כל הגורמים תינתן בידי כל משפחה האפשרות לבחור. "כרופאים, איננו יכולים ללכת נגד רוצה של המשפחה" – אמר דר' ג'ורג' פינדליי, יו"ר המועצה לתרומת איברים ולתיאום השתלות בויילס.

לא כולם חושבים שהמעבר לשיטה החדשה יביא עמו את הגידול המיוחל בתרומות. קולות רבים, ביניהם מנהיגי הכנסייה, קוראים לממשלת ויילס להתרכז בהסברה וקידום תרומות האיברים באמצעים אחרים. "ראוי כי תהיה זו תרומה חופשית הנעשית ממניעים אלטרואיסטיים (עזרה לזולת) מאשר תרומה הנובעת מחובה חוקית" – אמרו בישופי הכנסייה הקאתולית והאורתודוקסית בהודעה משותפת שפרסמו.

מנגד, טוענת הממשלה כי המחקרים מראים שבמדינה אשר בה מקובלת שיטת הנחת ההסכמה (Opt-Out) פחות משפחות צפויות להתנגד לבקשת התרומה. אם כי גם הנציגים הרשמיים ממליצים לאנשים אשר קיבלו החלטה בנושא (תהיה אשר תהיה) לעדכן את בני משפחתם.

כך או כך, הצעת חוק זו המונחת לפתחו של פרלמנט המקומי צפויה לעורר הדים רבים ולעורר דיון מעניין בין כל מגוון הדעות הקשור בתרומת איברים. יהיה זה מעניין לעקוב כיצד יתפתח דיון זה.

בין השנים 2010/11, אובחנו בויילס כ-228 תורמים פוטנציאליים מבין המתים אך כ-67 (29%) בלבד בחרו לתרום את איברי יקיריהם להצלת חיים.

הצעת חוק זו באה אחרי התייעצות עם הציבור, אותו קיימה ממשלת ויילס.

אנחנו נעקוב אחרי הצעת חוק זו והדיונים אשר יבואו בעקבותיה. יהיה זה מעניין לראות גם כיצד תשפיע הצעה זו, בייחוד עם תתקבל, על בריטניה כולה אשר תזכה גם ליהנות מהגדלת מספר התורמים במדינת ויילס (אם אכן כך יהיה) אך אשר לאחרונה סיימה בה את עבודתה ועדה אשר בחנה את האפשרות למעבר לשיטה זהה (Opt-Out) בכול בריטניה והגיע למסקנה הפוכה.

את השיטה הנוכחית, יש כמובן לאן לשפר. מספר רב הרבה יותר של אנשים מכריזים כמעט בכל מדינה שברצונם לחתום על כרטיס תורם מאשר אלה שבפועל חתמו. אך כפי שכתבתי כאן, לשיטה הנוכחית יש גבול. בראיה לרחוק, השאיפה אכן צריכה להיות אימוצה של שיטת ה-Opt-Out (הנחת הסכמה). אך ראשית יש לדאוג לכך שעבור מספיק אנשים תהיה תרומת האיברים זכות, ולא חסד.

פורסם בקטגוריה תרומת איברים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על ויילס: הצעת חוק למעבר ל-Opt-Out

  1. פינגבאק: הדיון הגדול על תרומת איברים | כל צבעי הורדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.